Varför är användning av data så viktigt när det gäller digital marknadsföring och vad är data?
Data är i stort sett all insamling av statistik och mätvärden ni hittar på digitala kanaler. Det är data från besökare på er hemsida, följare på sociala medier, inläggsinteraktioner och liknande. Man kan säga att det är de digitala brödsmulorna som målgruppen lämnar efter sig när de integrerat med ert innehåll på digitala plattformar.
När det gäller digital marknadsföring har data en viktig roll för att få bra resultat. Det ger dig möjlighet att bättre förstå din målgrupp, optimera annonsering och skapa mer relevant innehåll.
Men även använda data för att annonsera mot de som lämnat brödsmulorna och personer som liknar dem. Detta kallas för remarketing och lookalike-målgrupper, vilket jag kommer berätta mer om en annan dag.
Data är användbart för att det låter dig med mer precision följa upp och mäta resultat från dina annonskampanjer, för att se vad som presterar bra och vad som behöver förbättras.
Det låter dig även enklare ta beslut om hur du bör anpassa dina annonser och erbjudanden för att bättre möta er målgrupp och på så sätt få fler konverteringar.
Om du vill skapa effektiv och målinriktad kommunikation, förbättra era resultat och skapa en starkare relation till era kunder, är det därför viktigt att använda data i digital marknadsföring och veta hur man använder det korrekt. Eller anlita någon som vet hur 😉